Praktijkvoorbeeld

De bemiddelaar vertelt:

1) Op naar een nieuw jaar

Joop de Wit is duidelijk woedend op zijn buren, hij is ervan overtuigd dat alles wat er gebeurt tegen hem gericht is. Ik krijg te horen dat ik maar eens met de buren moet gaan praten anders komt hij zelf in actie om op een andere manier de waarheid er uit te krijgen. Ik negeer deze opmerking en leg uit wat de werkwijze van Buurtbemiddeling is.

Onder het uiten van vele krachttermen meldt hij dat hij ervan uit gaat dat zijn buren zo onbeschoft zijn dat ze een gesprek wel niet zullen willen.

Ik licht hem toe dat wij alleen een bemiddelingsgesprek willen en kunnen organiseren als het voor mij helder is dat ook de meldende partij oplossingsgericht met de buren om de tafel wil zitten. En dat ik nu ongeacht of de buren wel of niet zullen willen, de indruk heb dat dit niet het geval is.

Hij mag hier over nadenken en ik spreek met hem af dat ik over een week terugbel om te horen wat hij wil.

Na een paar dagen belt hij zelf terug, hij heeft er goed over nagedacht en wil graag het gesprek met de buren aangaan. Op mijn vraag of hij het taalgebruik van de vorige week ook gaat gebruiken biedt hij zijn excuses aan en zegt toe fatsoenlijk een gesprek aan te gaan. De bemiddelaars hebben eerst een gesprek met beide partijen en al snel is het bemiddelingsgesprek geregeld. De buren voeren een pittig doch verhelderend gesprek met elkaar en gaan uiteen met de afspraak om het nieuwe jaar te starten met een beter contact.

2) eindelijk rustig slapen.

Ik bel aan en een nerveuse vrouw doet voorzichtig de deur open. “Ze is ten einde raad” en weet niet meer hoe ze het moet aanpakken. Bijna elke nacht wordt ze wakker van geluiden van de bovenburen. Ze heeft ze al twee keer gevraagd of het ’s nachts minder kan. “bemoei je met je eigen zaken!” is dan de reactie.

Wij vragen hoe lang het al speelt, wat ze het ergste vindt en wat ze het liefst zou willen. Ook vragen wij naar het contact voordat de overlast begon. Dit schijnt goed te zijn geweest. Er is dus blijkbaar iets veranderd dat er nu wél geluidsoverlast is en een half jaar geleden niet. Hier vragen wij over door.

Na een half uurtje hebben we veel informatie gekregen en vragen aan de vrouw wat ze op dit moment het liefste wil: dat wij naar de buren gaan, dat ze bedenktijd wil, dat ze het zelf nog een keer gaat aankaarten enz. Diverse opties worden besproken.

Het schijnt namelijk dat de vrouw zelf ook een duidelijke rol heeft gespeeld, zij is vrij snel geirriteerd en en toont dan opvliegend gedrag. Ze geeft toe dat ze niet altijd reeël heeft gereageerd naar de bovenburen toe en heeft daar wel spijt van. Dit signaal pakken we uit het gesprek en stimuleren haar om dit te melden naar de bovenburen toe voordat wij naar de bovenburen toe gaan. Dit zou namelijk veel op kunnen leveren.

Na enige twijfel bij de vrouw zelf, (ze vindt het eng/spannend) hebben we dit kort geoefend. Toen voelde ze zich zekerder en beloofde die week naar de bovenburen te gaan.

We sloten af met de afspraak dat zij de coordinator gaat bellen om te vertellen hoe het gegaan is en of er nog een vervolg nodig is.

Wij gingen met een goed gevoel weer weg en de vrouw bedankte ons voor onze hulp.